در حال بارگذاری ...
شنبه 30 فروردین 1404
nus.ac.ir

معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای

در سال 1344 انستیتوهای تکنولوژی براساس مجوز رسمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی (سابق) با اساسنامه ای مشخص و به منظور تربیت تکنسین فنی با مدرک کاردانی تاسیس شدند سنگ بنای اولیه مراکز آموزش عالی با رویکرد تربیت تکنسین های فنی با مدرک کاردانی در رشته های گوناگون و متناسب با نیاز صنعت کشور، حدود 50 سال پیش، تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد، مقامات مسئول در وزارت آموزش و پرورش با پیشنهاد ایجاد واحدی وابسته به آموزش و پرورش تحت عنوان مجتمع پیامبر اعظم (ص) آموزش و پرورش را مرتفع نمودند، این موضوع از سال 1383 با برگزاری جلسات مختلف پگیری شد و در راستای تحقق این امر مهم در قانون بودجه سال 1386، ردیفی به منظور پیش بینی اعتبارات آموزشکده های فنی و حرفه ای مراکز تربیت معلم جهت مجتمع عالی پیامبر اعظم (ص) در نظر گرفته شد.                   

 در سالیان بعد این مراکز تحت عناوین مختلف به کار خود ادامه داده و در مقاطع تحصیلی بالاتر (کارشناسی) نیز اقدام به جذب دانشجو نمودند تا اینکه در سال 1390 با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه فنی و حرفه ای بعنوان تنها دانشگاه در امر آموزش عالی فنی و حرفه ای آغاز به کارکرد طول دوره تحصیل در هر یک از مقاطع 2 سال و دانشجویان تابع مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات فناوری هستند. با توجه به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای زیر نظر وزارت علوم و جزء دانشگاه های دولتی محسوب میشود، همچون دانشگاه های سراسری، تحصیل در دانشگاه فنی حرفه ای هم رایگان است، و اکثر خدمات آموزشی و رفاهی آن مشابه دانشگاه سراسری است.  

 درحال حاضر چیزی در حدود 170 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای زیر مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای فعال می باشند و بصورت تفکیک جنسیتی دانشجو می پذیرند؛ از این میان سهم پسران حدود 118 مرکز و سهم دختران  52 مرکز می باشد، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته این امکان وجود دارد که در آزمون ارشد سراسری شرکت کرده و تحصیلات خود را تا ارشد و دکتری نیز ادامه دهند، بیشتر فعالیت های فنی و حرفه ای دانشگاه عمدتا در مقطع کاردانی است به طوریکه در این مقطع 104 رشته تحصیلی ارائه می گردد؛ درحال حاضر در مقاطع بالاتر، کارشناسی ناپیوسته، همچنین کارشناسی پیوسته امکان ادامه تحصیل برای انانی که دارای مدرک کاردانی هستند در دانشگاه دولتی فنی حرفه ای وجود دارد که 51 رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته و تنها 6 رشته در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه می گردد؛ باید در نظر دشته باشید که فلسفه تاسیس این دانشگاه تربیت تکنسین های کاردان متناسب با نیاز صنعت است پس طبیعتأ عمده ی دروس ارائه شده در هریک از رشته ها بصورت عملی و کارگاهی برگزار می شود به گونه ای که چیزی حدود 70 درصد بقیه دروس نظری می باشد.                 

درخصوص گروه های آموزشی و سهم هر یک از آنها  در میزان کل رشته های ارائه شده می تون گفت که گروه فنی و مهندسی با اختصاص تقریبا 60 درصد از کل رشته های ارائه شده در رتبه نخست جای دارد و پس از آن به ترتیب : گروه کشاورزی و دامپزشکی 20درصد، علوم انسانی  11 درصد، و در نهایت گروه هنر به میزان 9 درصد از کل رشته های ارائه شده را به خود اختصاص می دهند.   

 ظرفیت ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای و نیاز توجه بیشتر به دانشگاه فنی و حرفه ای

درحال حاضر تحصیل کرده های دانشگاه نظری (خصوصا دارندگان مدرک کارشناسی) بیشترین نسبت بیکاران کشور را به خود اختصاص داده اند که یکی از دلایل اصلی آن عدم توجه به نیاز های واقعی کشور و تاسیس دانشگاه های آزاد و سراسری بدون درنظر گرفتن ظرفیت ها بوده است.      

 کشور اگر بخواهد در مسیر توسعه قرار بگیرد، بیش از هر زمانی به دانشگاه فنی و حرفه ای نیاز خواهد داشت به همین خاطر میزان پذیرش متخصصین دانشگاه فنی و حرفه ای افزایش یافته و انتظار می رود اتفاقات خوبی درخصوص دانشگاه فنی و حرفه ای حادث شود؛ تفاوت سیلابس درسی ارائه شده در دانشگاه فنی و حرفه ای با دانشگاه  در این است که، بخش عملی و کارگاه های مربوط به هررشته دانشگاه فنی و حرفه ای بیشتر است، در واقع کسی که از این دانشگاه فارغ التحصیل       می شود تکنیک ها و شیوه های اجرایی را یاد گرفته و قادر است بصورت مستقیم وارد بازار کار شده و در حرفه  خود مشغول شود و در حال حاضر کاردان ها و فارغ التحصیلان هنرستان و دانشگاه فنی کمترین نسبت بیکاران را به نسبت سایر دانشگاه ها دارند.       

یادگیری مطالب و تکنیک های عملی و سایر امکانات ارزان قیمت آن و تحصیل رایگان و دولتی بودن این دانشگاه و داشتن خوابگاه و تجهیزاتی همچون دانشگاه های سراسری از دیگر مزایا دانشگاه فنی نسبت به دانشگاه غیر انتفاعی، علمی کاربردی، پیام نور، دانشگاه آزاد می باشد.

روابط عمومی آموزشکده فنی پسران لارستان 

98/6/20